Thursday 10 November 2016

Jangan Hanya Bergantung Kepada Simpanan KWSP Untuk Persaraan

PUTRAJAYA: Pelan persaraan awal dengan jumlah simpanan yang mencukupi amat penting bagi menjamin kehidupan yang selesa selepas bersara.

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) Universiti Utara Malaysia, Prof Dr Noor Azizi Ismail berkata dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, seorang pesara memerlukan sekurang-sekurangnya RM1,500 sebulan untuk menampung kehidupan lebih-lebih lagi bagi mereka yang tinggal di kawasan bandar.

Katanya pekerja sektor swasta tidak sepatutnya hanya bergantung kepada simpanan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) semata-mata untuk menjamin persaraan yang selesa.

"Untuk lima ke 10 tahun akan datang, RM1,500 pun tidak mencukupi melainkan mereka bebas daripada hutang atau mempunyai simpanan lain.

"Bagaimanapun, ketika ini ada yang membeli rumah secara hutang sehingga umur 70 tahun," katanya.

Menurut KWSP, pada Mei lepas hanya 22 peratus daripada 6.7 juta pencarum aktif KWSP berumur 54 tahun mempunyai jumlah simpanan asas sebanyak RM196,800 atau lebih, dengan penggunaan sekurang-kurangnya RM820 sebulan untuk menampung kehidupan dalam tempoh persaraan

Prof Noor Azizi berkata statistik itu amat membimbangkan terutamanya apabila melibatkan kos penjagaan kesihatan.

"Bagi yang mempunyai insurans mungkin tiada masalah tetapi saya tahu ramai yang tidak mempunyai insurans kesihatan terutama pekerja di peringkat bawahan," katanya.

Sementara itu, penyelia di sebuah syarikat swasta Hendri Yanti Zainal Arifin, 32, berkata persaraan yang selesa bagi dirinya adalah memiliki rumah sendiri dengan simpanan yang mencukupi.

Bagaimanapun, beliau menyuarakan kebimbangan mengenai situasi belia hari ini yang menghadapi kesukaran untuk memiliki rumah sendiri kerana harga yang terlalu tinggi.

"Tidak mustahil ramai belia hari ini yang akan terus menyewa rumah walaupun selepas bersara dan dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, simpanan KWSP mungkin tidak dapat bertahan lama," kata Hendri Yanti.

Bagi pensyarah kolej swasta Khairul Nizam Ahmad Lutfi, 35, golongan bergaji rendah adalah mereka yang akan paling terkesan setelah bersara kelak.

"Gaji yang rendah bermakna caruman (KWSP) juga rendah. Simpanan tidak akan dapat bertahan lama dan mereka terpaksa bekerja semula kecuali jika mereka mempunyai anak-anak yang mampu menanggung perbelanjaan mereka," katanya.

Khairul Nizam berkata selain membeli rumah sendiri, baginya pesara juga perlu mempunyai simpanan sekurang-kurangnya RM400,000 bagi menjamin persaraan yang selesa.

"Saya bersyukur mampu membli rumah sendiri ketika berusia 20-an tetapi saya masih bimbang tidak mempunyai simpanan yang mencukupi apabila bersara," katanya.

- BERNAMA

No comments: