Wednesday 9 November 2016

Warga Amerika pilih Kanada, NZ menjelang kemenangan Trump

bahasa-trump,-hillary-clinton.
TORONTO: Laman web utama imigresen Kanada mengalami gangguan dan New Zealand (NZ) melaporkan peningkatan trafik warga Amerika Syarikat (AS) apabila calon presiden Republikan Donald Trump semakin menghampiri Rumah Putih pada Rabu.

Laman web imigresen utama Kanada mengalami gangguan berulang pada malam Selasa apabila Trump mendahului di beberapa negeri utama dan prospek beliau untuk memenangi jawatan presiden AS semakin tinggi.

Di New Zealand, pegawai imigresen memberitahu Reuters pada malam mengundi, laman web New Zealand Now yang berkaitan dengan visa penduduk dan pelajar menerima 1,593 pendaftaran daripada warga AS sejak 1 November – lebih 50% daripada pendaftaran biasa bagi sebulan dalam masa 7 hari.

Lawatan ke New Zealand Now dari AS menghampiri 80% iaitu 41,000 daripada 7 Oktober hingga 7 November, berbanding tempoh yang sama tahun lepas.

Rod Drury, ketua eksekutif firma perisian perakaunan global yang berpangkalan di NZ, Xero berkata statistik berpadanan dengan pemerhatian syarikatnya terhadap perspektif pekerja AS berkenaan kemenangan Trump.

Drury berkata apa yang bermula sebagai jenaka kini menjadi kenyataan.

“Saya mendapat banyak mesej pada masa ini yang meminta pekerjaan di New Zealand, dan kami berkata ‘ya, anda boleh’,” Drury kepada Reuters melalui telefon pada Rabu.

“Ia akan menjadi menarik untuk melihat apabila ia diterjemahkan dalam tindakan sebenar, ia adalah satu perbualan aktif yang semakin serius dan kita akan melihat apa yang akan berlaku pada bulan depan.”

Pegawai imigresen NZ enggan mengulas.

Sementara itu, beberapa pengguna di AS, Kanada dan Asia menyaksikan mesej ralat apabila cuba mengakses laman web imigresen Kanada.

Pegawai Kanada bagaimanapun tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen, tetapi masalah laman web itu disedari ramai netizen di Twitter.

Selepas sesetengah rakyat Amerika, sering secara berseloroh berkata mereka akan berpindah ke Kanada jika Trump dipilih, idea itu diterima pakai sesetengah masyarakat Kanada.

Pada Februari, Pulau Cape Breton di pantai Atlantik Kanada membuat promosi sebagai lokasi perlindungan yang tenang bagi rakyat AS yang mahu melarikan diri apabila Trump menguasai Rumah Putih.

Drury berkata New Zealand dan syarikat-syarikat berteknologi bukan Amerika yang lain akan mendapat manfaat daripada kemenangan Trump.

“Banyak syarikat teknologi dihalau keluar dari AS dan saya rasa ini akan mengubah landskap yang cukup besar,” katanya.

Hakim Ruth Bader Ginsburg memberitahu New York Times pada Julai yang mendiang suaminya Martin D. Ginsburg akan menyokong perpindahan ke New Zealand jika Trump menjadi presiden.

- Reuters

No comments: