Wednesday 9 November 2016

Trump mendahului, semakin hampir ke White House

clinton-trump
NEW YORK: Populis jutawan Donald Trump kini bersedia untuk kemungkinan kemenangan yang mengejutkan dengan menewaskan Hillary Clinton dalam pemilihan presiden Amerika Syarikat (AS) hari ini, susulan kelebihan undi diperoleh calon Republican itu, setakat ini.

Hillary – bekas Wanita Pertama Democrat, senator dan bekas setiausaha negara – memulakan hari ini dengan peluang nipis untuk menjadi presiden wanita yang pertama di AS.

Pasaran dunia menjunam ketika pemerhati AS menunggu keputusan dari negeri utama seperti Florida dan Pennsylvania, dengan peso Mexico jatuh kerana bimbang Trump akan melaksanakan ikrarnya untuk membina tembok di antara negara jirannya di bahagian selatan AS itu.

Aset selamat bangkit dengan yen dan emas semakin tinggi, dan niaga hadapan di Wall Street jatuh 2.6% pada dagangan selepas waktu pejabat.

Penyokong Hillary yang berkumpul di New York menjangka mendengar ucapan kemenangan daripada calon Democrat berusia 69 tahun itu, terus senyap dan sangat gementar menanti keputusan rasmi.

Sementara itu, di parti pilihan raya Trump, penyokong taikun hartanah berusia 70 tahun itu agak tegang tetapi gembira.

Pada jam 10 malam waktu di AS, Trump dikatakan akan memenangi 19 negeri berjumlah 169 undi sementara Hillary memperoleh 11 kemenangan termasuk di Virgina dan Washington dengan 122 undi.

Kemenangan akan berpihak kepada sesiapa yang memenangi 270 atau lebih negeri.

Terdahulu, Hillary dan suami mengundi di rumah mereka di Chappaqua, sementara Trump dan isterinya membuang undi di Manhattan.

- Reuters

No comments: