Tuesday 8 November 2016

‘Semua sudah dipatuhi, Bersih 5 diteruskan’

bersih-5
KUALA LUMPUR: Bersih 2.0 hari ini menolak usaha “menakut-nakutkan rakyat” daripada menyertai konvoi Bersih 5 serta perhimpunan kemuncak di Kuala Lumpur pada 19 November ini, menyifatkan seruan supaya ia diharamkan sebagai cubaan terdesak.

Gabungan itu mengulas desakan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mahu Bersih 2.0 diharamkan kerana tidak berdaftar secara rasmi.

“Sekiranya beliau lupa, isu bahawa Bersih tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan (ROS) telah pun dibangkitkan pada tahun 2012. Tindakan Menteri Dalam Negeri ketika itu ialah Datuk Seri Hishammuddin Hussein, mengisytiharkan Bersih 2.0 sebagai sebuah pertubuhan haram, telah dibatalkan oleh Mahkamah Tinggi,” kata gabungan itu dalam satu kenyataan.

Pada 2012, Hakim Mahkamah Tinggi Rohana Yusof berkata pengharaman kerajaan ke atas Bersih 2.0 merupakan keputusan “tidak rasional”, sambil membangkitkan pertemuan pengerusinya ketika itu, Datuk Ambiga Sreenevasan dengan Yang di-Pertuan Agong.

Bersih 2.0 turut mempersoalkan kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar yang mendakwa gabungan itu belum mendapat kebenaran mengadakan perhimpunan yang bertujuan memberi tekanan supaya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak letak jawatan susulan skandal 1MDB.

Menurutnya, Akta Perhimpunan Aman tidak mensyaratkan keperluan sebarang permit atau kebenaran untuk mengadakan perhimpunan, dan hanya perlu menghantar notis kepada polis 10 hari sebelum perhimpunan.

“Notis tersebut bertujuan memaklumkan kepada pihak berkuasa bahawa perhimpunan Bersih 5 akan diadakan pada 19 November, dari 10 pagi hingga 6 petang. Kami ingin menegaskan bahwa notis tersebut bukan suatu permohonan atau kebenaran untuk mengadakan perhimpunan tersebut,” kata kenyataan itu.

Sebelum ini, Khalid berkata gabungan itu masih perlu mendapatkan kebenaran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sekiranya mahu mengadakan perhimpunan di Dataran Merdeka.

Datuk Bandar, Datuk Seri Mohamad Amin Nordin dilaporkan berkata Bersih 2.0 “degil” kerana meneruskan perhimpunan itu.

“Isu notis, larangan tidak rasional Timbalan Perdana Menteri, dan kenyataan Datuk Bandar Kuala Lumpur bertujuan untuk menghalang Bersih dan menakut-nakutkan rakyat supaya tidak menyertai aktiviti kami,” kata Bersih 2.0.

“Kami menyeru rakyat Malaysia agar menyertai kami di perhimpunan Bersih 5 di Kuala Lumpur, Kuching dan Kota Kinabalu untuk menuntut pilihan raya yang bersih, kerajaan yang bersih, demokrasi berparlimen yang kuat, hak untuk berbeza pendapat, dan pemerkasaan Sabah dan Sarawak.”

- FMT

No comments: