Mengapa pemandu teksi marah sangat pada pemandu Uber dan GrabCar, dan tidak sudah-sudah menuduh rezeki mereka dicuri?
Marah benar pemandu teksi sehinggakan sanggup berlagak gengster
membelasah pemandu Uber dan GrabCar. Sudahlah begitu, asyik nak
berdemonstrasi saja sampai menyesakkan jalan raya di ibu kota,
seterusnya menyusahkan orang lain.
Tidakkah mereka terfikir tindakan semberono seumpama itu akan
menghalau penumpang lebih jauh daripada perkhidmatan teksi kerana rasa
menyampah, meluat.
Dalam zaman ikat perut seperti sekarang, semua orang tak pedulikan
semua orang. Apa yang penting, perut sendiri. Hidup kena ikut arus
perubahan, terutama jika perubahan itu membolehkan kita sebagai rakyat
biasa berjimat duit, masa dan tenaga.
Penumpang tidak peduli jika pemandu teksi kena bayar lesen PSV,
insurans, fi harian kepada syarikat konsesi atau kos pemeriksaan
Puspakom setiap enam bulan. Kerana apa yang penting ialah mereka dapat
tiba ke destinasi dalam keadaan selamat, pengalaman perjalanan
menggembirakan dan paling utama, harga tambang amat berpatutan.
Ada banyak sebab kenapa perkhidmatan Uber/GrabCar menjadi pilihan
pengguna berbanding teksi. Antaranya ialah ia mudah kerana hanya perlu
mencari pemandu menggunakan aplikasi di telefon pintar. Klik klik, terus
sampai pemandu di mana pun kita berada.
Sebab lain, ia banyak promosi menawarkan diskaun harga tambang.
Pemandunya juga tidak pernah menolak penumpang, tidak kisah ke mana pun,
dihantar juga. Tambahan lagi, mereka guna aplikasi Waze untuk mudah
mencari laluan terpantas ke destinasi.
Daripada segi keselamatan, ia boleh dikatakan selamat kerana maklumat
pemandu dan penumpang semua sudah pun diketahui. Faktor paling penting
ialah tambangnya berpatutan, dan tiada caj tambahan dikenakan selepas
tengah malam.
Nilai tambah perkhidmatan ini ialah keretanya kemas, baharu, bersih
dan wangi serta layanan pemandu kepada penumpang juga memuaskan.
Segala-galanya perlu dipastikan elok untuk menyambut penumpang kerana
syarikat akan menyenaraihitamkan pemandu yang melanggar peraturan.
Satu-satunya faktor menolak dalam Uber/GrabCar ini ialah ia tidak
dilindungi insurans kerana selagi kerajaan tidak mengiktiraf
perkhidmatan itu, ia masih dianggap haram.
Sepanjang pengalaman saya menggunakan teksi, sejujurnya tidak semua
pemandunya teruk, kereta busuk, tinggalkan penumpang tepi jalan, tak
mahu guna meter dan sebagainya. Masih banyak pemandu teksi yang tulus
hatinya, baik, tampil kemas dan kereta bersih. Tetapi kerana nila, susu
rosak jua.
Saya hairan mengapa pemandu teksi ego sangat dan tidak mahu
bermuhasabah diri, silalah ambil iktibar daripada kelebihan yang ada
dalam perkhidmatan Uber/GrabCar. Susah sangatkah untuk perbaiki diri
seperti mana yang penumpang mahukan?
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) akan membentangkan kertas
kerja akhir kepada Kabinet berhubung isu perkhidmatan GrabCar dan Uber
tidak lama lagi. Kertas kerja pertama sudah pun dihantar untuk disemak
Unit Perancang Ekonomi.
Kalau keputusannya berpihak kepada Uber/GrabCar, apakah yang pemandu teksi hendak buat? Berpiket, mogok dan merajuk lagi?
Cadangan saya, pemandu teksi, terutama yang memandu kereta milik
syarikat, mereka patut rebut peluang dan bertukar kepada Uber/GrabCar.
Pendapatan pun boleh tahan, mereka juga boleh belajar jadi pemandu
berhemah dan penyedia khidmat lebih baik untuk penumpang.
Selama ini pun, pemandu teksi selalu merungut ada pihak mengambil
kesempatan dan mengaut keuntungan atas segala caj dan bayaran yang
dikenakan ke atas mereka untuk bernafas dalam industri teksi. Maka,
inilah masanya untuk jadi oportunis.
Mungkin cadangan ini kedengaran dangkal, tetapi cuba fikirkan
baik-baik dengan berlapang dada. Kalau perkhidmatan Uber/GrabCar tidak
lagi haram, pemandu teksi hilang hak untuk kecam ia.
Kalau masih mahu setia dengan perkhidmatan teksi, bersiap sedialah
menerima buruk baiknya dan terus percaya rezeki itu ada di mana-mana dan
berkhidmat dengan ikhlas.
Bumi Allah ini luas dan setiap insan dijanjikan rezeki untuknya.
Walau apa pun, kita kena percaya, hijrah itu selalunya membawa kita ke
laluan yang lebih baik.
- FMT
No comments:
Post a Comment