Thursday 28 July 2016

Kaedah 'Gap Year' Dikaji - Idris Jusoh

 
KUALA LUMPUR: Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) sedang mengkaji memberi kelonggaran kepada pelajar universiti untuk menangguhkan sementara pengajian mereka melalui kaedah 'gap year' yang boleh diisi dengan aktiviti positif lain.

Menteri berkenaan, Datuk Seri Idris Jusoh berkata tempoh 'berehat' itu boleh digunakan pelajar untuk melengkapkan diri contohnya dalam bidang seperti keusahawanan dan kesukarelawan.

"Kita sedang melihat sistem 'gap year' ini yang mana jika pelajar sudah melepasi tahun dua pengajian, mungkin mereka boleh menangguhkan sementara pengajian selama setahun," katanya dalam ucapan penggulungan pada Persidangan Parlimen Mahasiswa 2016 di Bangunan Parlimen, di sini Rabu.

Parlimen Mahasiswa bersidang selama dua hari bermula Selasa dengan penyertaan 210 mahasiswa dari 26 universiti tempatan.

Idris berkata negara perlu melahirkan graduan yang holistik dan seimbang termasuk mempunyai pengetahuan keusahawanan.

"Kita tak mahu melahirkan graduan yang apabila keluar universiti tak tahu nak buat apa," kata Idris.

Ditemui pemberita kemudian, Idris mengingatkan mahasiswa supaya tidak bertindak keterlaluan dalam mengutarakan pandangan.

"Kita ada budi bahasa dan tidak melarang mereka membuat kritikan asalkan ia munasabah.

"Pandangan mahasiswa sangat penting bagi kementerian kerana apa yang kita laksanakan adalah (sebahagiannya) hasil daripada pendapat mereka," katanya.

- BERNAMA

No comments: