Friday 29 July 2016

Juruaudit baru 1MDB akan diumum tak lama lagi

Juruaudit baru untuk 1MDB akan diumumkan tidak lama lagi, kata Ketua Setiausaha Perbendaharaan Negara Tan Sri Irwan Serigar Abdullah, walaupun beliau enggan mengulas mengenai soalan lain berkaitan 1MDB.

"Saya tidak mahu respon kepada itu, terima kasih," katanya ketika ditanya mengenai 1MDB pada sidang media di majlis penutup bagi program 'Bahasa Inggeris 1Malaysia' di Kuala Lumpur hari ini.

Ketika ditemui pemberita selepas sidang akhbar itu dan ditanya mengenai pengumuman 1MDB bahawa penyata kewangan 2013 dan 2014 tidak lagi boleh dipercayai, beliau hanya berkata: "Tiada komen".

Bagaimanapun ketika ditanya bila juruaudit yang baru bagi 1MDB akan diumumkan selepas khidmat juruaudit sekarang, Deloitte Malaysia dihentikan, beliau berkata: "Kami akan mengumumkan tidak lama lagi."

Dengan notis Deloitte untuk menarik diri, ia menjadikannya firma audit ketiga yang menamatkan khidmat dengan 1MDB sejak penubuhannya pada 2009.

Irwan Serigar juga mengetuai lembaga pengarah baru 1MDB.

Pada Selasa lalu, 1MDB berkata, penyata kewangan yang diaudit bagi tahun 2013 dan 2014 tidak lagi boleh digunapakai sehingga dakwaan yang dibuat oleh Jabatan Kehakiman (DOJ) ditentukan di mahkamah.

Ini kemudian diulangi oleh Deloitte, yang berkata bahawa audit 1MDB bagi tahun itu akan memberi kesan dalam tindakan undang-undang DOJ.

DOJ Rabu lalu memfailkan dua tindakan undang-undang untuk merampas lebih AS $ 1 bilion aset yang mana dikatakan telah dibeli menggunakan dana daripada 1MDB.

- MK

No comments: