Monday 29 August 2016

Peneroka tidak percaya Felda lagi, mahu urus ladang sendiri

Bahasa,-Felda,-tadbir-urus,-peneroka
PETALING JAYA: Tadbir urus ladang yang lemah menyebabkan peneroka mahu menjaga ladang sendiri selepas hilang kepercayaan terhadap Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda).

Seorang peneroka di Felda Chiku 3, Nik Mohamad Wan Isa, 66, berkata beliau sedang mempertimbangkan untuk menguruskan ladangnya yang semakin tidak terurus dan merugikan.

“Saya memang tidak puas hati dengan tadbir urus ladang. Pertama, dari segi kutipan hasil apabila lebih 50% buah sawit masak tidak diambil, malah ditinggalkan bersepah di bawah pokok.

“Kuantiti yang ditinggalkan itu bukan sedikit, malah ada sesetengah pokok tujuh hingga lapan tandan dibiarkan rosak. Ini bukan perkara baru dan saya sendiri kecewa dengan khidmat diberikan,” katanya kepada Sinar Harian.

Seorang lagi peneroka, Nik Hassan Ismail, 61, berkata selain proses pungutan hasil, kerja membaja juga tidak dilakukan dengan cara betul.

“Pekerja membaja ikut rasa. Ada sebahagian pokok dibaja dan ada yang ditinggalkan begitu sahaja. Ada yang terlebih baja dan ada yang langsung tidak dibaja.

“Sebab itu pokok tidak mampu mengeluarkan hasil yang konsisten. Malah, kawasan ladang juga tidak dibersihkan dan dibiarkan semak tanpa pengawasan serta pemantauan,” katanya.

Peneroka berusia 65 tahun, Mat Yaakob Dolah berkata, masalah itu sudah dibangkitkan beberapa kali, namun diabaikan wakil Felda.

“Kita sayang Felda, mahu terus bersama Felda sampai bila-bila. Tapi melihat kepada tadbir urus mereka, jadi serba salah.

“Peneroka bukan mahu jatuhkan Felda, tetapi memperbetulkan cara kerja agar hasil itu dapat dinikmati,” katanya.

- SinarHarian

No comments: