Monday 29 August 2016

Felda Global Ventures catat untung naik 35%

Datuk-Zakaria-Arshad
KUALA LUMPUR: Pengusaha peladangan sawit ketiga terbesar dunia, Felda Global Ventures, melaporkan kenaikan perolehan sebanyak 35% untuk suku tahun kedua, disokong pengeluaran minyak sawit mentah yang kuat menyusuli langkah merangsang hasil buah sawit.

Keuntungan bersih syarikat Malaysia itu naik ke paras RM62.2 juta pada suku tahun yang berakhir pada Jun daripada RM46.1 juta bagi tempoh yang sama tahun lalu.

Hasil pula turun sedikit kepada RM4.14 bilion daripada RM4.19 bilion tahun sebelumnya.

“Peningkatan harga komoditi memberi gambaran perolehan yang menyakinkan dan kami dalam kedudukan yang baik untuk mengambil kesempatan daripada bekalan yang sempit,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Felda Global Datuk Zakaria Arshad dalam satu kenyataan.

Pengeluaran minyak sawit ketat tercerut tahun ini lantaran kesan El Nino yang membawa cuaca panas dan kering ke Asia Tenggara, menjejaskan tanaman dan menyebabkan hasil buah menurun.

Felda, yang melaksanakan langkah menambah baik hasil buah, melaporkan kenaikan hasil setiap hektar sebanyak 35% daripada suku tahun sebelum ini, sementara kos purata pengeluaran minyak sawit mentah turun 9%.

Syarikat mengumumkan keputusannya ketika Bursa Saham Kuala Lumpur berehat pada tengah hari. Sebelum itu, sahamnya didagangkan 0.9%, mengatasi penurunan 0.2% di indeks tanda aras.

- Reuters

No comments: