Wednesday 24 August 2016

Dilema BERSIH 5

Apakah perhimpunan BERSIH 5 akan diteruskan?

Tiga minggu sudah berlalu sejak BERSIH membuat pengumuman bahawa pihaknya akan menganjurkan perhimpunan kelimanya.

Namun, setakat ini, dan tidak seperti empat perhimpunan lalu anjurannya, badan pemantau pilihan raya itu gagal memberikan tarikh mahupun lokasi perhimpunan.

Ada yang berpendapat bahawa BERSIH merancang untuk mengukur sambutan orang ramai terhadap perhimpunan 'TangkapMO1' Sabtu ini sebelum membuat keputusan mengenai langkah seterusnya.


Walau bagaimanapun, ketua BERSIH, Maria Chin Abdullah menafikannya.

Menurut beliau, BERSIH masih berunding dengan NGO lain bagi menyelesaikan butiran dan tidak tergesa-gesa untuk mengumumkan tarikh.

"Terdapat beberapa penyokong BERSIH yang hanya akan hadir untuk BERSIH, jadi saya tidak menjangkakan 100,000 hadir untuk perhimpunan 'TangkapMO1' ... Tetapi itu bukan alasan kami," katanya kepada Malaysiakini.

Satu sumber yang biasa dengan BERSIH berkata pergerakan itu sedang menilai dua faktor - sentimen Melayu dan mobilisasi penduduk luar bandar.

"Jika jumlah yang turun menyertai perhimpunan MO1 itu besar, lebih cepat BERSIH akan mengumumkan tarikh perhimpunannya dan begitu juga jika sebaliknya.

"Semua orang ambil pendirian tunggu dan lihat. Ini lebih baik daripada menganjurkan perhimpunan yang tidak sempurna,” katanya.

Walau bagaimanapun, BERSIH dalam kedudukan yang agak sukar - jika ia meneruskan perhimpunan tanpa perancangan yang teliti, ia berdepan risiko menjadi gagal; di sisi lain, jika ia menunggu terlalu lama, momentum juga akan terjejas.

- MK

No comments: