Monday 31 October 2016

Turki pecat 10,000 lagi penjawat awam pasca rampasan kuasa

turkey
ISTANBUL: Pihak berkuasa Turki memecat lebih 10,000 penjawat awam, sebagai tindakan keras terhadap gerakan rampasan kuasa yang gagal pada Julai lalu, menurut kenyataan rasmi.

Sejumlah 10,131 penjawat awam disingkirkan, kebanyakannya daripada kementerian pendidikan, kehakiman dan kesihatan, kata pengumuman yang disiarkan Sabtu lalu.

Pemecatan itu susulan amaran Majlis Eropah kepada Turi terhadap mewujudkan semula hukuman mati.

“Melaksanakan hukuman mati tidak sesuai dengan keahlian Majlis Eropah,” kata 47 ahli organisasi itu termasuk Turki menerusi Twitter, sehari selepas Presiden Recep Tayyip Erdogan berkata kerajaannya akan meminta Parlimen mempertimbangkan pengenalan kembali hukuman itu susulan cubaan rampasan kuasa.

Hukuman itu dimansuhkan di Turki pada 2004 ketika negara itu ingin menyertai Kesatuan Eropah.

“Tak lama lagi, jangan risau. Ia akan berlaku tak lama lagi, insya-Allah,” kata Erdogan kepada penyokongnya di Ankara pada Sabtu dan khalayak menjerit:”Kami mahu hukuman mati.”

Kerajaan semalam turut mengumumkan penutupan 15 outlet pro Kurdi dan media lain.

Pemilihan rektor universiti juga ditangguhkan dengan Erdogan yang akan memilih pemenang daripada calon yang dipilih oleh pihak berkuasa pendidikan negara itu.

Langkah itu diambil 3 bulan selepas kerajaan mengumumkan darurat susulan cubaan tentera yang gagal untuk menyingkirkan Erdogan.

Lebih 35,000 orang ditahan sejak itu dan berdozen guru, pegawai polis dan hakim digantung kerja atau dipecat.

Ankara menuduh pendakwah Islam Fethullah Gulen yang hidup dalam buangan di Amerika Syarikat sebagai dalang dalam cubaan menyingkir Erdogan – dan dia menafikan.

Erdogan, yang masih belum menetapkan jadual untuk memperkenalkan semula hukuman mati, berkata kerajaannya akan membawa cadangan ke Parlimen, di mana ia pasti diluluskan, membenarkannya untuk mengesahkan cadangan berkenaan.

- AFP

No comments: