Wednesday 26 October 2016

BNBBC siar video dakwa MP Segambut dihalau kerana biadab

Malis Ahli Parlimen Barisan Nasional (BNBBC) mendakwa anggota parlimen Segambut Lim Lip Eng tidak berterus terang menceritakan kenapa beliau dihalau speaker Dewan Rakyat dalam kamar khas parlimen semalam.

BNBBC dalam laman webnya turut memuat naik video yang menurutnya membuktikan sikap biadab wakil DAP itu yang didakwa tidak mahu mendengar penjelasan Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengenai ‘serangannya’ terhadap penambahbaikan Parlimen.

“Nampaknya sudah jadi kebiasaan segelintir ahli-ahli parlimen pembangkang bersikap kurang ajar terhadap speaker terutama ketika sesi di Dewan Rakyat,” menurut laporan itu.

Berikut transkrip pertengkaran mereka, seperti dalam video dimuat naik BNBBC:

Pandikar: Ini saya tidak mahu bangkitkan, tetapi terpaksa saya bangkitkan, Yang Berhormat. You like ridiculing the speaker dalam kau punya kenyataan akhbar. But I choose not to answer you, because I choose to be professional. But I would like to remind you, last year you challenge me to resign my post because penambahbaikan parlimen. In your opinion, was not implemented.

You buat kenyataan akhbar. Saya tidak ada chance untuk jawab balik sebab jika saya jawab balik I look ridiculous.

OK. Satu penambahbaikan yang kita buat adalah ini (kamar khas), is the result of the improvements. This is the result of the efforts some of us MPs made, but you choose to ridicule me all the time.

Saya ada baca satu buku yang ditulis oleh Selwyn Lloyd, Mr Speaker, Sir. Kalau di England, kalau ada MP yang tidak hormat pada speaker...

Lim: (Bangun) Mr Speaker, I'm not here for you to lecture me, okay?

Pandikar: Will you sit down? Can you sit down? Can you sit down?

If you can lecture about me out there, and the public reads it and you enjoy it, and when I am lecturing you (inside) the chamber in my authority, you don't want to listen to me.

(Pandikar tuding ke arah Lim.)

Lim: You don't point your hand at me.

Pandikar: Sit down!

Lim: No, I won't sit down! What can you do?

Pandikar: Sit down!

Lim: No, I won't!

Pandikar: (Kepada bentara) Tolong, Please ask him to get out.

Lim: You are a disgrace to Parliament!

Pandikar: Ask him to get out.

Lim: Disgrace!

Pandikar: You think you're not a disgrace?

Lim: We're elected, you're appointed.

- MK

No comments: