Monday 24 October 2016

1MDB akan 'hantui' BN pada masa depan, kata bekas menteri Zikri Kamarulzaman

Bekas Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah (BN-Tambun) hari ini menggesa kerajaan untuk mempertimbangkan bagaimana masalah kewangan dan skandal 1MDB akan memberi kesan kepada survival Malaysia.
Ini adalah kali pertama Ahmad Husni membahaskan isu kontroversi 1MDB sebagai wakil rakyat selepas menghabiskan tujuh tahun sebagai seorang menteri kabinet, yang kebetulan bertepatan dengan jangka hayat 1MDB.
Ketika membahaskan ucapan Bajet 2017 Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini, Ahmad Husni mahu kerajaan mempertimbangkan beberapa kesan negatif akibat kontroversi 1MDB.
“Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) cakap persepsi menentukan survival kita
“Katalah, saya tak sebut DOJ (saman sivil Jabatan Keadilan, Amerika Syarikat) lah, katalah kes itu tak menyebelahi kita, bagaimana persepsi terhadap negara kita?
“Katalah kes AS4 bilion dengan Aabar (BVI) itu hilang, sekarang pun tak dapat, apa jadi kepada persepsi terhadap negara kita?” soalnya di Dewan Rakyat, hari ini.
Ahmad Husni merujuk kepada dana 1MDB yang bertujuan untuk usaha sama dengan PetroSaudi International (PSI) tetapi sebaliknya disalurkan ke dalam sebuah syarikat lain yang tidak berkaitan.
Husni yang juga adalah Ahli Parlimen Tambun, turut menyoal bagaimana persepsi ke atas Malaysia akan terjejas jika International Petroleum Investment Co (IPIC) ke atas 1MDB menang di mahkamah timbangtara antarabangsa bagi mendapatkan semula AS$ 6.5 bilion.
Beliau berkata skandal berkenaan akan menjejaskan peluang BN dalam pilihan raya.
“Mungkin pilihan raya akan datang BN akan menang tapi bagaimana lepas itu,” soalnya.
- MK

No comments: