Friday 14 October 2016

2 individu sedang ancam perpaduan negara, kata Najib

najib-malaysia-1
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata sejak akhir-akhir ini perpaduan negara sering diancam oleh 2 individu.

Perdana menteri berkata ancaman ini dapat dilihat terjadi dalam 2 fasa, iaitu fasa pertama pada 2008, menyaksikan ketua pembangkang mula memainkan isu perkauman.

“Beliau mula mencabar perlembagaan mengenai kepentingan semua kaum di Malaysia ini dan menggunakan ia sebagai isu politik untuk meraih undi.

“Sebelum ini tidak timbul pertikaian pada Perlembagaan negara dan semua lapisan masyarakat hidup dengan harmoni. Kesannya, selepas Pilihan Raya Umum ke-12, politik negara mula ditentukan oleh faktor kaum,” katanya menerusi catatan terbaharu dalam blog rasminya www.najibrazak.com.

Najib berkata fasa kedua pula bermula pada tahun ini apabila seorang pemimpin lama mula memecahkan kaum Melayu dengan membentuk sebuah lagi parti politik Melayu mengakibatkan kuasa politik kaum Melayu berpecah 5.

Katanya, perpaduan bangsa yang longgar ditambah dengan desakan pembangkang melalui perhimpunannya yang berselindung di sebalik imej “bipartisan” dan “multiracial” memberi hentaman demi hentaman kepada parti pemerintah.

Malah, katanya parti yang mentadbir Pulau Pinang, yang sudah didakwa mengamalkan rasuah, tidak diendahkan pemimpin lama itu.

Najib berkata lebih menyedihkan lagi, pemimpin lama itu sanggup dipergunakan oleh perhimpunan untuk memecahbelahkan rakyat negara ini dan menuduh kerajaan perkara yang sama beliau dituduh dulu.

“Kedua-dua pemimpin perpecahan fasa satu dan dua kini dilihat sudah bersalaman. Kita sudah boleh anggap apa yang mereka akan lakukan kepada negara seterusnya untuk fasa ketiga.

“Kerana itulah, agenda 1Malaysia wajib diteruskan,” katanya.

- Bernama

No comments: