Wednesday 26 October 2016

Bung: Apa dosa Rosmah, dia rampas harta awamkah?















Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin berkata apa yang telah dilakukan oleh isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor sehingga peserta BERSIH melakukan perbuatan biadap terhadapnya.

"Apa dosa sangat isteri perdana menteri ni.

"Ada dia rampas harta awamkah, ada dia ceroboh rumah tanggga di sinikah, tidak ada," katanya semasa perbahasan Bajet 2017 semalam.

Bung Mokhtar, yang menyifatkan perbuatan itu sebagai amat jahil dan biadap, merujuk kepada insiden ketika peserta BERSIH 4 meletakkan penyapu di gambar Rosmah dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Sebagai seorang pemimpin, kita harus menghormati.

"Kalau BERSIH buat kerja mereka, buatlah, tapi ini menampakkan mereka biadap,"katanya.

Beliau menggesa Pengerusi BERSIH Maria Chin Abdullah bertanggungjawab terhadap kejadian itu dan turut meminta ketua polis negara mengambil tindakan terhadap mereka.

"Kalau BERSIH itu mengikut lunas undang-undang, menuntut sesuatu tentang ketelusan pilihan raya, itu tidak mengapa, memang dibenarkan undang-undang.

"Tetapi membawa gambar isteri perdana menteri disapu dengan penyapu, itu pada saya perbuatan biadap," katanya.

Menjawab soalan anggota parlimen Rasah, Teo Kok Seong sama ada tindakan sama perlu diambil terhadap gerakan Baju Merah yang dikaitkan dengan Umno dan perhimpunan anti-BERSIH, Bung Mokhtar berkata beliau "berjalan di tengah-tengah".

Maria sebelum ini menjawab kenyataan pembantu Rosmah, Datuk Rizal Mansor yang mendakwa beliau berdiam diri terhadap perbuatan yang melampaui batas dalam BERSIH 4.

Beliau pada masa itu berkata setiap orang mempunyai cara berbeza untuk menyatakan kemarahan mereka tetapi ia tidak menyebabkan sebarang keganasan fizikal terhadap mana-mana pihak.

- MK

No comments: