Thursday 13 October 2016

Tiada lanjutan umur bersara, kekal 60 tahun, kata KSN

ali-hamsa
SERDANG: Kerajaan tidak bercadang melanjutkan umur persaraan penjawat awam daripada 60 tahun ketika ini, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa hari ini.

Beliau menegaskan umur persaraan semasa yang diperkenalkan pada 2012 sudah memadai di Malaysia dan akan kekal untuk tempoh yang lama.

“Bagi penjawat awam, 60 tahun sudah cukup lama,” katanya pada sesi soal jawab pada CEO@Faculty Programme di Universiti Putra Malaysia di sini hari ini, mengenai sama ada kerajaan bercadang melanjutkan umur persaraan penjawat awam.

Menurut Ali, kira-kira 20,000 hingga 25,000 penjawat awam akan bersara setiap tahun.

“Sekiranya umur persaraan dilanjutkan daripada 60 hingga 62 tahun, ia akan menyebabkan tiada orang bersara dalam tempoh 2 tahun. Jadi, kekosongan jawatan akibat persaraan penjawat awam tidak berlaku untuk 2 tahun.

“Namun, ini bukan tujuan utama kita tidak mahu melanjutkan umur persaraan kepada 62 atau 65 tahun. Saya rasa 60 tahun itu sudah memadai,” katanya.

Umur persaraan penjawat awam di negara ini dilanjutkan daripada 55 tahun kepada 56 tahun pada 2001, 56 tahun kepada 58 tahun (2008) dan 58 tahun kepada 60 tahun pada 2012.

Sebelum ini, Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mencadangkan agar kerajaan melanjutkan umur persaraan penjawat awam memandangkan Malaysia sedang menuju ke arah negara maju.

Umur persaraan kakitangan awam di negara maju seperti Singapura, negara-negara Eropah dan Amerika Syarikat adalah 65 tahun.


- Bernama

No comments: