Wednesday 26 October 2016

Kes Azmin cabar keputusan 1MDB jadi rahsia rasmi 18 November

azmin-1mdb
KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini menangguhkan pendengaran permohonan kebenaran semakan kehakiman yang difailkan Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengenai 1MDB, kepada 18 November.

Azmin mencabar keputusan ketua audit negara yang mengklasifikasikan Laporan Ketua Audit Negara terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebagai rahsia rasmi.

Hakim Datuk Hanipah Farikullah menetapkan tarikh itu di dalam kamarnya berikutan pihak responden baru menerima dokumen berkaitan permohonan itu Isnin lepas.

Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan yang ditemui pemberita berkata mahkamah juga menetapkan 3 November untuk pengurusan kes. Mahkamah dijadualkan mendengar permohonan menteri besar Selangor itu hari ini.

Azmin yang juga ahli Parlimen Gombak dan Timbalan Presiden PKR, memfailkan permohonan berkenaan pada 15 Ogos lepas dan menamakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Ketua Audit Negara Tan Sri Amrin Buang serta kerajaan Malaysia sebagai responden pertama hingga ketiga.

Dalam permohonannya, Azmin menuntut suatu deklarasi tindakan responden pertama iaitu perdana menteri yang mengklasifikasikan laporan 1MDB sebagai rahsia rasmi adalah suatu tindakan dalam konflik kepentingan.

Beliau juga menuntut suatu deklarasi klasifikasi laporan 1MDB sebagai rahsia rasmi oleh responden kedua (Amrin) adalah menyalahi undang-undang dan ultra vires Perlembagaan Persekutuan, Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan/atau Akta Audit 1957.

Selain itu, beliau menuntut suatu perintah mandamus bagi memaksa semua responden, pekerja, pegawai, ejen atau dengan apa jua cara dengan serta-merta untuk mengklasifikasikan semula Laporan 1MDB menurut Seksyen 2C OSA 1972 dan menyiarkannya kepada orang ramai.

Azmin mengemukakan tuntutan berkenaan dengan alasan keputusan untuk mengklasifikasikan laporan 1MDB sebagai rahsia rasmi adalah tidak berperlembagaan kerana melanggar Perkara 107 Perlembagaan Persekutuan.

Dakwanya keengganan responden untuk mengklasifikasikan semula laporan berkenaan tidak munasabah.

- FMT

No comments: