Monday 31 October 2016

Jika Husni pun tak tahu,adakah polis tahu?

Tindakan bekas menteri kewangan kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah membangkitkan isu 1MDB di parlimen setelah gagal mendapat jawapan yang meyakinkan di kabinet wajib dipuji.

PAS menasihatkan pihak polis supaya tidak membazirkan tenaga dan masa mereka untuk menemuramah Ahmad Husni yang telah dipanggil ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini.

Sebaliknya, polis perlu terus menyiasat kes 1MDB yang sudah tertangguh lama. Malah, pada 20 Oktober lalu Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata polis masih pada tahap mengesan saksi bagi melengkapkan kertas siasatan berhubung 1MDB.

Soalan Ahmad Husni sebenarnya perlu dijawab polis dan Peguam Negara, dan bukannya pihak berkuasa sebaliknya membawa beliau untuk disoal siasat. Ahmad Husni membangkitkan soalan iaitu:
Mengapa kita tubuhkan 1MDB? Dalam konteks itu mengapa kita letak lebih kurang RM16 billion dalam Aabar PJS Limited yang bukan dimiliki oleh International Petroleum Investment Company (IPIC), sebuah syarikat dimiliki oleh dua anak raja yang didaftar di British Virgin Island?
Mengapa tindakan undang-undang tidak diambil ke atas pengurusan 1MDB kerana memasukkan duit di tempat yang tidak betul? Dan mengapa tidak ambil tindakan kepada dua anak raja ini kerana penyelewengan wang tersebut?

Jika seorang menteri kewangan kedua seperti Ahmad Husni yang bekerjasama dengan menteri kewangan pertama - yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - tidak mempunyai hak untuk bertanya di parlimen, apakah lagi rakyat biasa yang inginkan kebenaran mengenai isu 1MDB didedah?

Jika Ahmad Husni perlu disoal siasat, seluruh kabinet juga perlu disoal siasat – apakah mereka dengan sengaja mengelirukan orang awam mengenai 1MDB?

No comments: