Friday 23 September 2016

Guan Eng Persoal Ambiga Mengenai Dr Mahathir

 
KUALA LUMPUR: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mempersoalkan Datuk Ambiga Sreenevasan mengapa aktivis sosial itu bekerjasama dengan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Anda bekerja dengan Mahathir. Kenapa awak melakukannya? Adakah anda mengampuni beliau di atas apa yang telah dilakukannya (terhadap negara ini)?" soal Guan Eng dalam satu sesi pada Persidangan Undang-Undang Antarabangsa Malaysia 2016 di sini, Khamis.

Dalam satu langkah yang dianggap sebagai "pernah berlaku sebelum ini" oleh Ambiga memandangkan beliau merupakan moderator sesi berkenaan, beliau menjawab dengan mengatakan bahawa malah bapa Guan Eng iaitu Penasihat DAP, Lim Kit Siang sedia untuk bekerjasama dengan Dr Mahathir.

"Isu kemaafan tidak pernah timbul. Saya melihatnya sebagai satu keperluan, kita sedang menghadapi pilihan yang sukar'," kata bekas presiden Majlis Peguam itu.

Ambiga berkata, kolaborasi dengan Dr Mahathir merupakan satu keperluan, sambil menambah bahawa tiada perbincangan mengenai penyusunan semula dibangkitkan kerana "seorang tidak dapat mengubah cara bagaimana seorang lelaki berumur 91 tahun bertindak".

"Bagi saya ia mudah. Inilah realiti politik. Negara perlu diutamakan," jawab Ambiga.

- TheStar

No comments: