Friday 30 September 2016

Kurang 10% projek diberi DBKL kepada kontraktor Bumiputera

kontraktor
KUALA LUMPUR: Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) Wilayah Persekutuan menggesa supaya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) lebih adil dan telus dalam pemilihan kontraktor.
Yang Dipertua persatuan itu, Ahmed Zaharani Yusof Omar berkata pihaknya mahu agar DBKL memberi keutamaan kepada kontraktor Bumiputera yang beralamat dan beroperasi di ibu negara untuk melaksanakan projek di bawah seliaan DBKL.
“Di kebanyakan negeri, hanya kontraktor tempatan yang beralamat di negeri masing-masing sahaja diberikan peluang (mendapatkan projek),” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
DBKL didakwa hanya memberi kurang 10% daripada kira-kira RM900 nilai keseluruhan projek dalam setahun, kepada kontraktor Bumiputera.
Dalam pada itu, Ahmed Zaharani menyokong penuh langkah DBKL menandatangani Ikrar Integriti Korporat (CIP) dengan 44 syarikat kontraktor yang memperoleh tender DBKL bersama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada Isnin lalu.
Beliau yang mewakili 1,342 anggota persatuan tersebut turut mencadangkan semua dokumen kontrak ditambah klausa dan terma yang membolehkan kontraktor terlibat disiasat dan diambil tindakan sekiranya ada unsur rasuah.
- Bernama

No comments: