Thursday 29 September 2016

Hina KPN di Facebook, penghantar surat didakwa

polis_fb_kpn_600
KUALA LUMPUR: Seorang penghantar surat sambilan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Siber di sini hari ini atas pertuduhan memuat naik status yang bersifat menghina dan jelik terhadap Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menerusi laman sosial Facebook miliknya.

Rosmin Mohamed Noor, 40, yang merupakan orang kena saman membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Zaman Mohd Noor.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Lot 708, Kampung Teluk Bahru 2, Lundang, Kota Bharu, Kelantan, pada 10.10 pagi, 22 September lepas mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara setahun, jika sabit kesalahan.

Mahkamah membenarkan Rosmin diikat jamin RM3,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 28 Oktober untuk sebutan semula kes.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Faridah Nurdinie Bahrum menawarkan jaminan RM10,000 dengan seorang penjamin.

Peguam Nurul Jannah Abdul Rahman yang menyebut bagi pihak peguam yang mewakili Rosmin memohon mahkamah mengurangkan jumlah jaminan itu kerana orang kena saman tidak mempunyai pekerjaan tetap.

Katanya, Rosmin juga seorang bapa tunggal dan mempunyai seorang anak berusia 13 tahun dan penanggung tunggal keluarganya.

- Bernama

No comments: