Wednesday 21 September 2016

‘Hubungan penyokong Zahid, Hishammuddin semakin tegang’

PETALING JAYA: Hubungan antara penyokong Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein semakin runcing, menurut akhbar The Straits Times (ST), yang turut menganggap ada petanda jelas menunjukkan pilihan raya umum (PRU) akan diadakan selewat-lewatnya tahun depan.

Ketegangan di antara timbalan perdana menteri itu dengan Hishammuddin, yang juga sepupu Datuk Seri Najib Razak, boleh menyebabkan prestasi Umno terjejas, mendedahkannya kepada sabotaj menjelang PRU.

“Cengkaman Najib ke atas Umno membantunya kekal berkuasa sepanjang kemelut 1MDB,” kata akhbar Singapura itu, merujuk kontroversi melibatkan syarikat milik negara itu.

“Menyelesaikan sebarang perbezaan sebelum PRU akan menentukan berapa lama beliau kekal berkuasa.”

Menurut ST, Najib masih berpeluang memenangi PRU ke-14 yang perlu diadakan sebelum 2018, tetapi dengan syarat ia diadakan lebih awal dalam masa setahun.

Selepas tempoh setahun, Barisan Nasional (BN) bakal menghadapi kesukaran.

Pengundi Cina alih arah?

Antara faktor kemenangan Najib, menurut ST, ialah pengundi Cina sudah mula mengalihkan sokongan mereka daripada pembangkang.

Ini kerana ada petanda beberapa segmen masyarakat Cina akan kembali kepada BN disebabkan usaha PAS mahu melaksanakan undang-undang Islam dan hudud, yang dilihat pengundi Cina sebagai satu pengkhianatan.

“Perasaan dikhianat oleh PAS yang semakin dirasai orang Cina itu diiringi kesungguhan Najib cuba memikat Beijing sebagai sekutu diplomatik dan penaung utama ekonomi,” kata akhbar itu, yang menambah sejak Najib mengambil alih jawatan perdana menteri pada 2009, syarikat milik kerajaan China berjaya mendapatkan pelbagai kontrak lumayan termasuk jambatan kedua Pulau Pinang, Empangan Murum di Sarawak, dan projek kereta api laju menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura.

Katanya, Beijing juga membantu melangsaikan hutang 1MDB menerusi pembelian sektor tenaga dan hartanah yang berkait bernilai lebih RM16 bilion.

“Setakat ini, petanda menunjukkan pilihan raya awal tahun depan, mungkin pada separuh tahun kedua.”

- FMT

No comments: