Wednesday 28 September 2016

Rafizi kata Maria Chin, Cynthia juga terima wang

rafizi-maria-xynthia
KUALA LUMPUR: Maria Chin Abdullah daripada Bersih 2.0 dan Cynthia Gabriel daripada Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (C4) tidak wajar mengkritik usaha Invoke kerana mereka juga pernah menerima wang untuk sesuatu.
Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli berkata demikian mengulas Maria dan Cynthia yang mengkritik Invoke kerana memberi insentif wang tunai kepada yang mendaftar sebagai pengundi.
Rafizi merupakan penasihat kepada Invoke. Semalam, beliau mengumumkan ganjaran tunai sehingga RM1,000 setiap minggu untuk pemenang kempen pendaftaran pengundi Invoke.
“Siapa kamu untuk bercakap mengenai moral sedangkan, kamu tahu, kedudukan kamu juga boleh dipertikaikan.
“Saya guna wang sendiri. Mengatakan pemberian insentif ini sebagai menyedihkan serupa pukul curi…kerana saya tak kata apa pun bila mereka terima geran untuk berkempen.”
Awal hari ini, Maria yang juga pengerusi Bersih 2.0 berkata sebarang bentuk ganjaran untuk menggalakkan belia mendaftar sebagai pengundi adalah tindakan menyedihkan dan memberi mesej salah.
Cynthia, yang merupakan pengarah eksekutif C4 berkata cita-cita membentuk masyarakat berfungsi tidak boleh dikompromi dengan insentif tunai.
“Jika kamu pusing isu ini, yang kamu terima bayaran daripada geran untuk berkempen…bukankah itu lebih merumitkan keadaan berbanding memberi hadiah wang untuk mengalakkan orang pergi mengundi?” kata Rafizi.
“Apa yang saya cuba sampaikan adalah: hujah moral kamu itu boleh dipertikaikan, terutamanya jika kita tengok dari perspektif badan bukan kerajaan kerana lazimnya NGO seperti C4…saya tak pasti mengenai Bersih…terima geran kerana kami menjuarai kempen tertentu.”
- FMT

No comments: