Monday 19 September 2016

Kimberly tidak gentar Jamal mahu halau pulang ke AS

jamal-kimberly
PETALING JAYA: Peguam Amerika Syarikat , Kimberly Motley tidak gentar dengan ugutan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Yunos yang mahu menghalaunya pulang ke negara asal bulan depan.

Menurutnya, sepanjang kariernya sebagai peguam hak asasi manusia, ini bukanlah kali pertama beliau menerima ugutan dan kecaman seperti yang dilakukan Jamal.

“Anwar adalah seorang tahanan politik dan seharusnya dibebaskan. Saya menghormati hak bersuara dan Jamal mempunyai hak untuk tidak bersetuju dengan saya.

“Saya juga mempunyai hak kebebasan bersuara dan menjadi hak saya untuk tidak mendengar ancaman Jamal dan sesiapa lagi yang mengarut,” katanya kepada FMT menerusi kirimin e-mel.

Kimberley sebelum ini merupakan satu-satunya peguam wanita warga asing berkhidmat di Afghanistan, negara konflik yang terkenal dengan pemakaian burqa dan layanan buruk terhadap wanita.

Pada 15 September lepas Jamal menggesa orang ramai supaya hadir di Mahkamah Persekutuan bulan depan untuk menghalau Kimberly yang terbabit dalam usaha bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memohon semakan kehakiman ke atas pensabitannya.

Anwar sekarang menjalani hukuman penjara lima tahun di Penjara Sungai Buloh atas dakwaan salahlaku seks. Pendengaran ditetapkan 12 Oktober.

“Tindakan Jamal itu menunjukkan bahawa Anwar tidak bersalah dan seharusnya dibebaskan,” kata Kimberley.

“Saya percaya tindakan Jamal cuba menafikan hak peguam Anwar sepatutnya membimbangkan seluruh rakyat Malaysia dan dunia yang menghargai nilai kebenaran dan keadilan.

“Malah tingkah laku Jamal menghalang Anwar mendapatkan haknya menunjukkan karakter dan kekurangan dalam dirinya, terutamanya dalam isu keadilan.”

Kimberly menasihatkan Jamal, sebagai seorang pemimpin tempatan, supaya menunjukkan contoh untuk diikuti rakyat Malaysia. Katanya Jamal perlu menunjukkan minat untuk menghargai undang-undang dan keadilan.

“Malangnya Jamal lebih berminat menggunakan kedudukannya untuk mempromosikan taktik samseng untuk menafikan hak Anwar.

“Saya tidak tertarik dengan tindakan itu dan saya berharap dapat meneruskan kerja saya membuktikan Anwar tidak bersalah,” tegasnya.

Motley dilantik Anwar secara pro-bono (tanpa bayaran) bagi membantu beberapa kes sedang berlangsung termasuk semakan penghakiman keputusan Mahkamah Persekutuan.

Pada 10 Februari tahun lalu, Anwar gagal dalam rayuannya mencabar keputusan Mahkamah Rayuan yang menyabitkannya atas kesalahan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Keputusan itu dibuat panel 5 hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria dan Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Md Raus Shariff serta hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Abdull Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar dan Datuk Ramly Ali.

- FMT

No comments: